چکیده فارسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی به روش تحلیل محتوای کوربین از نوع توصیفی کاربردی است که به ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میپردازد. جامعه هدف افراد متخصص و مطلع در حوزههای روانشناسی، علوم تربیتی، مطالعات اسلامی و مشاور تربیت اسلامی در مدارس دخترانه متوسطه تهران بود. ۱۸ متخصص در زمینۀ موضوع موردمطالعه بهصورت هدفمند انتخابشدند و مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند قرار گرفتند و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. مصاحبهها پس از ضبط، بازنویسی و با نرمافزار MAXQDA کدبندی و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی یافتهها از شاخص گوبا و لینکلن استفاده شده است. از یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی پنج طبقه اصلی شامل حیطه بینش و تربیت دینی، حیطه هویت و کرامت انسانی، حیطه سلامت جسمی- روانی، حیطۀ توانمندیها و مهارتها و حیطه اخلاق و عمل و 22 زیرطبقه در موضوع موردپژوهش به دست آمد. بر اساس یافتههای بهدستآمده در زمینه تربیتیافته مطلوب و مقایسه آن با محتوای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مشخص شد که میان مؤلفههای تبیین شده در این نوشتار و سند تحول بنیادین، مفاهیم مشترکی وجود دارد. نتایج این بررسی میتواند گامی اجرایی در تحقق بخشیدن به گزارههای ارزشی و اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزشوپرورش باشد.
A Model for the Competencies to be Expected from the Female Students of Tehran’s Islamic High Schools
English Abstract: To construct a model in which competencies expected from female high school students are outlined, from among all experts in psychology, education, Islamic studies, and Islamic counseling working in Tehran high schools, 18 were initially and purposefully selected and then interviewed extensively on the topic. The sampling and interviewing continued to the point of saturation. Content analyses of the responses yielded five main categories and 22 subcategories in which competencies are categorized. The main categories consist of the following: religious outlook and training, human identity and benevolence, physical/psychological health, skills and capabilities, and morality and moral behavior. A perusal of the Fundamental Reform Document of Education revealed that much of the competencies outlined by the experts in this study match those mentioned in this document. Hence, the findings can be used in implementing the reforms outlined therein.
Keywords: Fundamental Reform Document of Education , expected competencies model , girls high schools .