چکیده فارسی:
مقدمه : دادن دارو به عنوان پر مسئولیت ترین وظیفه پرستار محسوب میشود. بعضی از دلایل اجرای ناقص محاسبات دارویی شامل ضعف مهارت , فاکتور های عدم آموزش صحیح محاسبات دارویی در دانشگاهها می باشد.هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیرمداخله مهارت های محاسبات دارویی بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش های ویژه بود .
روش کار : این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که جامعه مورد مطالعه را پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستان فاطمه الزهرا شهر ساری تشکیل دادند و 45 نفر به روش تصادفی طبقه ای - تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود .اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : میانگین (± انحراف معیار) و میانه به ترتیب برابر با 6/15 (± 3/1) و 16 سوال بدست آمد. آزمون آماری paired t-test افزایش معنی داری را در تعداد پاسخ های صحیح بعد از آزمون در مقایسه با تعداد پاسخ های صحیح قبل از آزمون نشان داد (Mean Difference: 5.91، 95% CI= 5.15 - 6.68؛ p-value: <0.0001). میانگین نمرات کسب شده از پیش آزمون از20% به میانگین 100% در پرسشنامه بعد از مداخله افزایش یافته است .
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که پرستاران اطلاعات و مهارتهای محاسباتی دارویی کافی را ندارند و به مسئولین پیشنهاد می شود که کارگاه های آمورشی برای انها برگزار گردد.
The effect of training program on drug dosage calculation skills
English Abstract: Abstract Introduction: drug administration is one of the most important duty of a nurse. Some of the reasons for incomplete implementation of pharmaceutical calculations are poor skill and lack of proper training in pharmaceutical calculations in universities. The aim of this study was to investigate the effect of drug calculation skills education on the performance of nurses working in the Intensive Care Units. Methods: This quasi-experimental study was conducted in Intensive Care Units of Fatemeh Al-Zahra Hospital in Sari (north of Iran). 45 nurses among study population were selected by stratified-random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The collected data was analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistical methods. Results: Mean (standard deviation) and median were equal to 15.6 (± 1.3) and 16 questions, respectively. Paired t-test showed a significant increase in the number of correct answers after the test compared to the number of correct answers before the test (Mean Difference: 5.91, 95% CI = 5.15 - 6.68; p-value: <0.0001). The mean scores obtained from the pre-test increased from 20% to the mean of 100% in the questionnaire after the intervention. Conclusion: The results show that nurses do not have sufficient information and calculational skills of medicine and the authorities are suggested to hold training workshops for them.