نویسندگان:
پریا لطفی1 ، آزاده ارمی2 ، سهیلا منیری3 ، سحر نیاکام4 .1گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
2کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کارشناس کمیته بهبود کیفیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
3کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مدیر اجرایی کمیته بهبود کیفیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
4کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناس کمیته بهبود کیفیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی: مقدمه: اصلاح فرآیندها و بهبود مستمر کیفیت خدمات در بیمارستانها اقدامی اساسی جهت ارتقا کارکنان و سیستم در ارائه خدمات و بهبود بیماران محسوب می شود لذا در این مطالعه به بررسی وضعیت شاخص های بهبود و ارتقا کیفیت در بیمارستان های آموزشی و بهداشتی پرداختیم روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی در 15 بیمارستان آموزشی درمانی شیراز در سال 96 می باشد ابزار سنجش ما چک لیست ارزیابی کمیته بهبود کیفیت دانشگاه که روایی و پایایی آن توسط متخصصین تایید گردیده است اطلاعات با 2 روش مشاهده و مستندات ارسالی جمع آوری و جهت بررسی و تحلیل اطلاعات از برنامه اس پی اس اس استفاده شده است یافته ها: در بررسی انجام شده تعداد کل فرآیندهای اصلی ارتقا یافته 446 فرآیند در 4 حیطه اصلی 1 افزایش رضایتمندی مراجعان 2 کاهش زمان یا مراحل انجام کار 3 بهبود شاخص های ملی و عملکردی 4 کاهش هزینه / افزایش درآمد مورد بررسی قرار گرفت که 132 فرایند در حیطه شماره 1 متوسط ، 131 فرآیند در حیطه شماره 2 متوسط ، 120 فرآیند در حیطه شماره 3 متوسط و درنهایت 63 فرآیند مربوط به حیطه شماره 4 ضعیف بوده است نمره بیمارستان های چند تخصصی در حیطه های 1 و 2 و همچنین نمره بیمارستان های تک تخصصی در حیطه های 3 و 4 بالاتر بوده است تمامی شاخص ها در سطح متوسط استاندارد بودند به جز شاخص کاهش هزینه/افزایش درآمد که در سطح ضعیف بوده است نتیجه گیری: با در نظر گرفتن منابع مالی بیمارستانی و اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی لذا این مقوله باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و بیمارستان ها نیازمند تدوین و بازنگری برنامه های اجرایی دقیق در این راستا می باشند