نویسندگان:
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی1 ، فرنوش اعلامی2 ، مجید انصاری فر3 ، سعید اکبری4 .1دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)
2گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،
4دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: بهبود کیفیت خدمات تحصیلات عالی یکی از گام های اولیه رشد یک کشور است و کیفیت سیستم آموزش عالی، نظارت و ارزیابی آن، نقش بسزایی در رفاه اجتماعی و اقتصادی یک کشور ایفا می کند مطالعه دانشجویان به عنوان مهمترین بخش سیستم آموزشی اطلاعات با ارزشی را در در اختیار برنامه ریزان جهت ارتقای کیفیت خدمات تحصیلات در آموزش عالی فراهم می سازد یکی از ویژگی های بارز سیستم آموزش عالی مطلوب، برآورده ساختن نیازها و انتظارات پژوهشی دانشجویان است مطالعه حاضر با بررسی و مقایسه نیازها و انتظارات دانشجویان علوم تربیتی سعی در شناخت و ارایه راهکارهایی جهت بهبود شرایط پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته است تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده علوم تربیتی دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97 96 می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی، حجم نمونه 204 نفر برآورد شد؛ همچنین، داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت خدمات پژوهشی مبتنی بر مدل سروکوال گردآوری گردید پس از جمع آوری داده ها نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب ارایه گردید