نویسندگان:
اکبر ولی زاده اوغانی1 ، سهیل یغمایی سابق2 .1گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی علم و فنآوری شمس، تبریز، ایران گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، سراب، ایران
2گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی علم و فنآوری شمس، تبریز، ایران
چکیده فارسی: این تحقیق در چارچوب بررسی تاثیر عوامل مرتبط با پذیرش تجارت الکترونیک، بر احساس امنیت در خرید در میان اساتید دانشگاه و رتبه بندی آنها با روش AHP تاکید دارد بر این اساس، فرضیه هایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق در نظر گرفته شد در این مدل عوامل مرتبط با پذیرش تجارت الکترونیک به همراه مولفه هایش که شامل: امنیت اطلاعات، عوامل محیطی، فرهنگ اجتماعی، آموزش و حمایت از مصرف کننده است، با متغیر احساس امنیت در خرید در نظر گرفته شده است جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه تبریز است که تعداد آنها برابر با 800 نفر می باشد با استفاده از فرمول کوکران تعداد 260 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد روش نمونه گیری، تصادفی ساده می باشد داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه، با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند نتایج حاصل نشان داد که بین عوامل مورد مطالعه با احساس امنیت درخرید در بین اساتید دانشگاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد همچنین بعد از رتبه بندی به روش AHP مشخص شد که امنیت اطلاعات بیشترین ارجحیت را در میان اساتید دانشگاه دارد حمایت از مصرف کننده، آموزش، فرهنگ اجتماعی و عوامل محیطی هم دارای رتبه های بعدی به لحاظ میزان ارجحیت می باشند