چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی باورهای معرفت شناختی، فلسفههای آموزشی با تلفیق فناوری در کلاس درس معلمان مرد مقطع متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مرد مقطع متوسطه شهر همدان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 186 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، پرسشنامه فلسفههای آموزشی (سادکر، 2014) و پرسشنامه تلفیق فناوری اشمیت و همکاران(2009) بود. یافته ها در خصوص رابطهی بین باورهای معرفت شناختی نشان داد بین مولفهی ساده بودن دانش، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع و خاص بودن دانش تلفیق فناوری در کلاس درس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ اما بین قطعیت دانش با تلفیق فناوری در کلاس رابطه معنی داری وجود ندارد. در خصوص رابطهی بین فلسفه های آموزشی معلمان با تلفیق فناوری آنها در کلاس درس نیز یافته ها نشان داد بین خرده مولفهی پیشرفت گرایی و وجود گرایی با تلفیق فناوری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ اما بین خرده مولفه ی پایدارگرایی، ضرورت گرایی و بازسازی گرایی با تلفیق فناوری رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین مشخص شد مولفهی توانایی ذاتی یادگیری از خرده مولفه های مربوط به باورهای معرفت شناختی و وجود گرایی و نیز ضرورت گرایی از خرده مولفههای مربوط به فلسفههای آموزشی میتوانند به طور مثبت و معنیداری تلفیق فناوری توسط معلمان در کلاس درس را پیش بینی کنند.
Investigating the relationship between epistemological beliefs, educational philosophies and teachers' technology integration in the classroom
English Abstract: This research was conducted to investigate the relationship between epistemological beliefs, educational philosophies, and the integration of technology in the classroom of male middle school teachers in Hamedan City. The descriptive research method was a correlation. The statistical population included all male secondary school teachers in Hamadan city, numbering 361 people. The sample size was 186 people using the Karjesi and Morgan table were selected. Data collection tools included Schumer's epistemological beliefs questionnaire (1990), educational philosophies questionnaire (Sadker, 2014), and Schmidt et al.'s technology integration questionnaire (2009). The findings showed that there is a positive and meaningful relationship between the components of simplicity of knowledge, inherent ability to learn, quick learning, and the specificity of technology integration knowledge in the classroom; But there is no significant relationship between the certainty of knowledge and the integration of technology in the classroom. Regarding the relationship between teachers' educational philosophies with their technology integration in the classroom, the findings showed that there is a positive and significant relationship between the sub-components of progressivism and existentialism with the integration of technology; However, there is no significant relationship between the sub-components of sustainability, essentialism and reconstructionism with the integration of technology. It was also found that the component of inherent ability to learn from the sub-components related to epistemological beliefs and existentialism and essentialism from the sub-components related to educational philosophies can positively and meaningfully integrate technology by teachers in Predict the Classroom.
Keywords: teachers , Epistemological Beliefs , Educational Philosophies , Technology Integration .