نویسندگان:
قاسم نظیری1 ، سمیرا علیرضائی2 ، مهرانگیز حق گو3 ، فاطمه منافی4 .1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اداره کل منابع انسانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
3د کترای مدیریت منابع انسانی، معاونت توسعه مدیریت و منابع، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
4دانشجوی دکتری سیاست گذاری سلامت، اداره کل منابع انسانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
چکیده فارسی: مقدمه: یکی از مهمترین اولویت های مطرح در برنامه های توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، بهبود و توسعه شاخص های مدی ریتی می باشد دستگاه های دولتی کشور برای تحقق برنامه های کوتاه، میان مدت و بلند مدت، نیازمند متحول و مجهز شدن به ساختارها، ابزارها و نیروهایی توانمند جهت پاسخگویی به نیازهای آتی می باشند در این موقعیت، بهبود مستمر کیفیت نقشی ویژه در بازنگری و برنامه ریزی سازمان ها ایفا می کنند در این مطالعه سعی شده است ابزارها و راهکارهای بهبود مستمر کیفیت مورد بررسی قرار گیرد روش پژوهش: با استفاده از بانک های اطلاعاتی magiran و sid و Google scholarو تماس با افراد خبره، روش های بهبود مستمر کیفیت و چگونگی اجرای آن ها در سازمان ها شناسایی شد یافته ها: برخی روش های بهبود مستمر کیفیت شناسایی شده شامل کایزن، کارسنجی و زمانسنجی، مهندسی مجدد و اصلاح فرآیندها و اصول دمینگ بود؛ اما از دیدگاه صاحبنظران مدل و روش در درجه دوم اهمیت جهت حرکت به سوی بهبود مستمر می باشد و اولویت باید تدوین طرح و استراتژی مشخصی باشد که قابل پیاده سازی و اجرا در ساختار سازمانی است از سوی دیگر بر اساس مرور مطالعات و مصاحبه با صاحبنظران اصول حرکت به سوی بهبود مستمر کیفیت در سازمان های دولتی شناسایی شد نتیجه گیری: هر سازمانی برای بقاء و رشد و پیشرفت خود، باید به دنبال راه های ارتقا و بهبود کیفیت باشد بر اساس یافته های مطالعه، روش های زیادی برای اصلاح فرآیندهای کاری و ارتقای عملکرد و بهبود بهره وری در سازمان وجود دارد لیکن می بایست با توجه به شرایط و موقعیت سازمان، میزان مقاومت کارکنان در برابر تغییر و امکان سنجی اجرای فن های بهبود مستمر، اقدام به پیاده سازی روش های بهبود مستمر کیفیت در سازمان نمود